Årsak til hallux valgus / skjev stortå

Langvarig bruk av feil skotøy vil kunne påvirke knokler og ledd i foten. Det kan skape en feilstilling i stortåens grunnledd. Dette kalles Hallux Valgus.

Det ligger også arvelige faktorer bak denne tilstanden.

Hallux valgus er en skjevstilling av stortåen som er vinklet i retning lilletåen, og der benet innenfor stortåen vinkles innover mot den andre foten. Tilstanden er ofte ledsaget av ubehag og smerter fra stortåens grunnledd. Leddet hovner opp og blir svært markert og prominerende på innsiden av foten. Forandringene i foten kan gjøre det vanskelig å finne sko som passer godt.

Hallux valgus er en svært vanlig tilstand som er langt hyppigere hos kvinner enn hos menn. Forekomsten varierer mellom studier, men oppgis i noen studier til nær 50 % blant voksne kvinner.

Årsaken er ikke klarlagt. Mye bruk av trangt skotøy, spesielt spisse, høyhælte sko som klemmer forfoten sammen i en unaturlig stilling, har vært mistenkt som en mulig årsak. Dette kunne også forklare at hallux valgus forekommer ni ganger hyppigere blant kvinner enn menn.

Ulike fotstillinger (f.eks. tverrplattfot og hulfot) kan disponere for tilstanden.

En begynnende hallux valgus vil over tid kunne bli smertefull hvis tilstanden får utvikle seg. Men ikke alle får smerter.

Hva er viktig ved valg av sko og strømper.

• Skoen må ikke være for smal og trang i forfot.
  • Unngå sko med høye hæler.
  • Skoen må være lang nok og ha god høyde i tåkappa.
  • Unngå sko med snøring langt frem, dette låser grunnleddet i forfot.
  • Det er viktig med god variasjon i fottøyet.
  • Unngå strømper som klemmer foten sammen.
  • Unngå trykk, bruk myke sko, stoff/skinn.

Bruk materiale som puster, som f.eks.: ull, bomull eller bambus.

Opptrening og forebygging:

Det finnes en rekke øvelser man selv kan gjøre hjemme for å hindre videre utvikling av hallux Valgus.
Hoved målet er å styrke m.abductor hallucis ( Storetåsprikeren ).

• Presse stortåen mot et bordben for å utøve motstand og press.
  • Gripe øvelser med tærne.
  • Bruk av balanse pute/brett.
  • Rulle foten over en liten ball.

skjev storta